Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Algorytm Facebooka 2018/2019

Opublikowany - 05.11.2018
Kategorie: Baza Wiedzy,

Latając po bezgranicznych przestworzach wiedzy w poszukiwaniu niemal mitycznego stworzenia jakim jest algorytm Facebooka, udałem się w końcu do źródła, w miejsce gdzie podobno spotkać można owe stworzenie. Niczym młody Skywalker, który osiadł w bagnach na Dagobah swym X-Wingiem, zatrzymałem się na Facebooku by przyjrzeć się algorytmowi bliżej

W tym tekście chcę podzielić się z Tobą moimi spostrzeżeniami i wnioskami.

Owy “cyfrowy twór” to rodzaj roBOTa, wyposażonego w sztuczną inteligencję, który jest algorytmem, za jego pomocą, a tak naprawdę pozostawiając mu autonomiczne decyzje, Facebook reguluje pośrednio nasze działania na portalu.

Algorytm ten co ciekawe zmienia się co jakiś czas typową dla siebie regularnością. W głównej mierze jest to podyktowane potrzebą nieustannego rozwoju tej firmy, ale nie ma się co oszukiwać, nie mniej znaczącą rolę w tych zmianach ma również maksymalizacja zysków, o co zapewne dbasz i Ty we własnej firmie.

Jednymi z niedawno wprowadzanych zmian, o których wszyscy ludzie zajmujący się marketingiem w social mediach nieustannie mówią, są zmiany które, objawiły się nam odczuciem drastycznego obniżenia zasięgów organicznych wszystkich Fanpage na tym portalu.

No cóż, skończyły się czasy, w których firmy praktycznie bez wysiłku mogły posiadać setki tysięcy fanów. Dziś jeśli nie zarezerwowałeś sporego budżetu na marketing na Facebooku, to właśnie stanąłeś przed poważnym wyzwaniem, któremu wspólnie postaramy się sprostać.

Oczywiście te “nieładne” zmiany wprowadzone do algorytmu zostały zaprezentowane bardzo “ładnie”. Pan Mark Zuckerberg nie powiedział, że poważnie ograniczony zostanie zasięg organiczny, zamiast tego oznajmił wszystkim, że zmiany te w dużej mierze są po prostu powrotem do korzeni Facebooka. Biorąc pod uwagę mocno marketingową stronę tego portalu ciężko jest uwierzyć w to optymistycznie i “wizjonerskie” podejście do sprawy. Nie mniej jednak Facebook uznał, że w ramach powrotu do swoich początków, pewne działania powinny opierać się o relacje ze znajomymi, a więc w naszym newsfeedzie przede wszystkim będą wyświetlały się posty naszych znajomych. Co lepsze – w jego wypowiedziach podkreśla dość wyraźnie, że od teraz portal społecznościowy stawia na „prawdziwe relacje”.

Może to retoryczne pytanie, ale czym takim są zatem wg firmy owe prawdziwe relacje? Nie zostały nimi lajki, które co prawda nadal mają jakieś znaczenie w “podbijaniu” zasięgu organicznego, jednak ich rola mocno spadła. Zamiast tego, wzrosło np znaczenie komentarzy oraz udostępnień. Musimy się zatem teraz trochę mocniej wysilić jeżeli chcemy osiągnąć tego typu zaangażowanie.

W pewnej mierze Facebook w istocie ma tutaj rację – przeważnie w komentarz trzeba włożyć więcej emocji i zaangażowania niż w kliknięcie reakcji w postaci łapki, serca czy chociażby grymasu niezadowolenia.

Kolejna zmiana to wzrost roli grup na Facebooku. Kontent udostępniany na nich, będzie pojawiał się teraz dużo częściej w newsfeedzie użytkowników. Jest to jasny sygnał że zamiast tylko prowadzić Fanpage dobrą praktyką będzie tworzenie grup, które będą uzupełnieniem działań marketingowych w SM.

Kolejnym ważnym narzędziem na FB są relacje Live, które nadal mają wyższy priorytet niż standardowe wideo. Zatem stosowanie tego sposobu na docieranie do swoich odbiorców jest dobrym pomysłem przekładającym się na realne efekty.

Jak wspomniałem gdzieś na początku tego artykułu, większe znaczenie zyskują komentarze oraz udostępnienia. musisz więc popracować nad tym, aby odpowiednio zachęcać swoich odbiorców do takiego sposobu wchodzenia w interakcję z Twoimi treściami.

Musisz jednak uważać, bo to co kiedyś dobrze działało, czyli bezpośrednie wezwanie do jakiegoś zachowania, rodzi pewne problemy i posiada pułapki, w które łatwo wpaść. Żeby tego unikać należy wzbogacać język jakim się posługujesz w postach i zachęcać subtelnie. Jeżeli będziesz używał CTA typu “oznacz znajomego pod postem, jeżeli Ci się podobał” – to niestety nie da to wybitnie dobrych efektów, z prostego powodu, “Nasz” roBOT nauczył się już wykrywać takie działania i im przeciwdziałać, utrudniając tym samym efektywne postowanie.

 

Teraz trochę mniej miłych faktów, mianowicie chcę odnieść się do tego o czym wspomniałem wcześniej w artykule, czyli mojego braku zaufania do szczytnej wizji powrotu do korzeni, kosztem zarabiania. Od jakiegoś czasu w dużej mierze Facebook jest portalem, który funkcjonuje na zasadzie pay-to-win. Co to oznacza?  Facebook pokazuje nam że budżet na reklamę ma większe znaczenie i skuteczność od działań organicznych. Musisz więc mieć dopracowany system wykorzystywania swojego budżetu marketingowego na portalu. Jeśli zoptymalizujesz swoje działania pod kątem FB ads, w okresie długofalowym będą przynosić wówczas zadowalające rezultaty.

Tak jak wcześniej wspomniałem, Facebook zaczął bardzo mocno stawiać na rozwój grup, tłumacząc to chęcią budowania relacji, pomiędzy użytkownikami. Na prawdę ciężko powiedzieć na ile są to dobre intencje, pewne jest jednak, że będziesz od teraz potrzebować swojej grupy, jeżeli chcesz dotrzeć do większej ilości odbiorców. Jak zacząć taką grupę prowadzić? Po pierwsze – na samym początku istnienia grupy, musisz wrzucać na nią dużo ciekawego contentu (nawet nie powiązanego z Twoją marką). Możesz zapraszać na nią nowych członków np ze swojego fanpage, lub ze swojej listy znajomych, możesz też wykorzystać swoją listę mailingową jeśli ją masz. Dobra wiadomość dla Ciebie jest taka, że jeśli grupa będzie dobrze prowadzona, to jej członkowie sami będą zapraszali po jakimś czasie nowe osoby. Bardzo ważnym krokiem jest optymalizowanie stosunku zarządzania grupą i jej moderowania, ze swobodą którą dajemy użytkownikom. Innymi słowy, z jednej strony, nie powinno się przesadzać z tym, żeby wszystkie wpisy i komentarze, były na temat – ponieważ takie działanie po prostu “zabije” grupę. Z kolei nie można pozwolić na zbyt duży spam, gdyż to również spowoduje “śmierć” takiej grupy. Prowadzenie dobrze grupy na Facebooku to kwestia doświadczenia. Dlatego jeśli uważasz że to dla Ciebie może być zbyt duże wyzwanie, zapraszam do kontaktu :)

Jeszcze jedna wskazówka dla Ciebie. Z obserwacji wielu ludzi, w tym również moich, wynika, że najlepszy administrator to taki, który samem regularnie angażuje społeczność, poza tym wrzuca dużo ciekawego kontentu, przy tym mało zwraca na siebie uwagę. Co najważniejsze, stara się nie nadużywać swojej władzy, jaką posiada jako administrator grupy.

Na koniec należy zadać sobie pytanie. Czy lepiej wydawać pieniądze na inwestowanie w  Fanpage, czy lepiej wydać ich mniej na dobry kontent, który jak zawsze w internecie przyciągnie odbiorców? Odpowiedź na to pytanie pozostawiam Tobie. Zastanawiasz się pewnie, co to znaczy dobry kontent?

Dobry kontent to na pewno nie kolejny, poradnik oparty o mało konkretne rady, które nie przekładają się na możliwość podjęcia jakiegoś realnego działania. Natomiast gdy odniesiesz się do realnych problemów, które dotyczą Twoich odbiorców szybko zobaczysz że docenią oni twoje starania i odwdzięczą się reakcjami pod twoimi treściami. Staraj się je rozwiązywać, w końcu to Ty jako ekspert w swojej dziedzinie znasz rozwiązania tych problemów najlepiej. Dlatego genialnym pomysłem, jest poruszanie właśnie takich tematów.

Mam nadzieję, że nasza wspólna podróż pomoże ci zrozumieć jak “oswoić” Facebookowy algorytm i pomoże Tobie lepiej działać :)

Życzę Tobię miłego dnia,

Marcin Rucki - WEBsocial team

„Największym fenomenem social media marketingu jest to że możesz natychmiast odpowiedzieć na każde zapytanie Twoich potencjalnych klientów."

 

Jak nas znaleźć?Jak nas znaleźć?

ul. Kościuszki 37A
33-100 Tarnów

tel. +48 538 451 007

Wszelkie prawa zastrzeżone WEBimpuls Sp. z o.o. 2018 r.

Podaj swój email

a odpiszemy do ciebie w ciagu kilku godzin.

Wprowadź poprawny email